Timo Sorri
Jan 26, 2012

Neljä fraasia, jotka takaavat esityksellesi Hindenburgin kohtalon

Hindenburg_burning

PowerPoint-kuolema, aikavarkaus, seminaarihalvaus. Taudilla on monta nimeä. Kaikki meistä ovat sitä sairastaneet ja suuri osa myös tartuttanut.  Kyse on siis siitä tunteesta, kun kuuntelet pitkästyttävää ja tempoilevaa esitystä, joka on kaikkien ajan ja hengitysilman hukkaa. Samalla mietit, mitä kaikkea muuta olisit voinut tehdä säästyneellä ajalla.

Kaikki meistä varmasti haluaa välttää tartuttamasta tätä tautia muihin. Siksi olen kerännyt alle muutamia fraaseja, jotka johtavat esityksesi takuuvarmasti Hindenburgin kohtaloon. Jos huomaat käyttäväsi näitä fraaseja usein omissa esityksissäsi, nyt on korkea aika tehdä muutos.

1. ”Pahoitteluni en ole ehtinyt valmistautua tätä varten…”
Esityksesi kuherruskuukausi yleisön kanssa on muutamia kymmeniä sekunteja. Jos et siinä ajassa saa yleisösi huomiota ja mielenkiintoa heräämään, niin voit yhtä hyvin puhua seinille. Anteeksipyytelevä aloitus on takuuvarma keino kertoa yleisölle, että olet aikavaras, joka ei ole ansainnut heidän aikaansa tai huomiotansa. Mieti siis aina miten saat yleisön huomion ja mielenkiinnon heräämään.

2. ”Tämä kalvo tahtoo sanoa…”
Tähän päivään mennessä en ole nähnyt puhuvaa PowerPoint kalvoa tai muutakan esitysgrafiikkaa. Tämä fraasi tahtoo sanoa, että esiintyjällä ei itsellään taida olla yleisölle erityisesti sanottavaa, mistä johtuen esityskalvojen pitää nousta kuskin penkille. Muista, että pääesiintyjä olet Sinä, ei esityskalvosi.

3. ”Tämä ei varmaankaan näy sinne taakse…”
Yhtähyvin voi sanoa, että takanaolevat voivat poistua tässä vaiheessa. Jos yleisön tai osan sitä mielenkiinto seurata esitystäsi katoaa kesken esityksen, niin sen takaisin voittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Pidä siis huoli, että visuaalinen materiaali on todella visuaalista koko yleisölle.

4. ”Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä teille…”
Älä toivo, vaan varmista.  Tarvittaessa kertaa yleisölle keskeiset viestisi ja kerro mitä hyötyä yleisölle on ideastasi. Kehota yleisöä haluamaasi toimintaan.

Kaikki nämä fraasit ovat vältettävissä panostamalla hieman aikaa esityksen valmisteluun. Perusasiat, jotka esiintyjän pitää aina tehdä itselleen selväksi vähintään ovat:

  1. mikä on tavoitteeni?
  2. millainen on yleisöni?
  3. mikä on keskeinen viestini/ideani ?
  4. mitä hyötyjä ideastani on yleisölle?

Kuullostaa yksinkertaiselta, mutta kuinka usein huomaat itse jättäväsi näiden asioiden miettimisen väliin. Käyttämällä hieman aikaa yllä olevien kysymyksien pohtimiseen voit varmistua, että olet valmistautunut esitykseesi, tiedät mitä tahdot sanoa, säilytät yleisösi mielenkiinnon koko esityksen ajan, esityksestäsi on hyötyä yleisölle ja saavutat omat tavoitteesi.

Zeppelinit eivät enää lennä ja modernit lentokoneetkin lentävät suurimman osan ajasta lähes itsestään. Silti tänäkin päivänä lentokapteenit tekevät ennen lähtöä tietyt rutiinitarkistukset huolimatta siitä, että ovat lentäneet koneella tuhansia ja tuhansia tunteja. Ehkä siitä on meille jotain opittavaa myös esiintymiseen.

Kuva: Gus Pasquerella [Public domain], via Wikimedia Commons

Ota yhteyttä Bisnesteknologiamalli PDF

Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.