Liiketoimintajohto ei yleensä pidä yllätyksistä. Aiheuttaako tietohallinnon ”konepellin” alle katsominen liiketoimintajohdolle yllätyksen? Toivottavasti ei.
Tietohallinnon johtaman oman tai ulkoistuskumppanin ylläpitämä ”ICT-kone” pitäisi käydä tasaisesti. Jos tarkemmin asiaa tarkastellaan, niin seuraavia poikkeuksia saattaa kuitenkin löytyä lähes jokaisesta yrityksestä:
Epäpätevä tietohallinto yleensä sortuu naamioimaan ”ICT-koneen” todellisen tilan konepellin alle siten, että liiketoimintajohto ei pysty havaitsemaan tietohallinnon todellista tilaa.
Taitava tietohallinto hoitaa ”ICT-koneen” ylläpidon siten, että katkoksia ei palveluaikana tule. Lisäksi taitava tietohallinto pystyy havainnollistamaan liiketoimintajohdolle tietohallinnon todellisen tilan ja tarjoamaan liiketoiminnalle selkeitä liiketoimintaa tukevia ICT-ratkaisuja.
Liiketoiminnan ja tietohallinnon välisen näkymättömän kuilun juurisyyksi on monessa tapauksessa paljastunut liiketoiminnan vaatimukset ja niiden esittäminen tietohallinnolle. Kiusallisen usein liiketoiminnan vaatimukset eivät ole riittävän selkeitä tai ne ymmärretään tietohallinnossa väärin. Lopputuloksena on, että tietohallinto tekee vääriä tai huonoja ratkaisuja vaatimusten täyttämiseksi. Tällä perusteella tietohallintoa arvostellaan epäpäteväksi ja liiketoiminnan kustannuseräksi, joka lopulta heikentää kilpailukykyä.
Helppo esimerkki elävästä elämästä. Liiketoiminta vaatii projektinhallintaohjelmistoa, jonka pitää olla hyvä ja halpa. Lisäksi se on saatava nopeasti käyttöön.
Selvitystyö vaatimusten täyttämiseksi käynnistettiin välittömästi. Liiketoiminnan tarkempia vaatimuksia ei sen tarkemmin kyselty eikä määritelty.
Hyvä ja halpa projektinhallintaohjelmisto löydettiinkin. Ohjelmistoa esiteltiin liiketoiminnalle, jolloin havaittiin heti, että tuote ei ollut lähellekään liiketoiminnan esittämien todellisten vaatimuksen mukainen. Todellisia vaatimuksia ei oltu selvitetty eikä ymmärretty. Liiketoiminta halusikin todellisuudessa hyvän dokumenttien hallintaohjelmiston, eikä mitään muuta. Kumpikaan osapuoli ei lopulta ymmärtänyt toisiaan
Taitava tietohallinto olisi vaatimusten määrittelyvaiheessa osannut selvittää liiketoiminnan todelliset vaatimukset, jolloin liiketoiminnan vaatimukset olisivat tulleet ensimmäisellä kerralla ja oikein täytetyiksi.
Näkymätön kuilu liiketoiminnan ja tietohallinnon välissä muodostuu tyypillisesti vaatimusten, odotusten, palvelunlaadun ja kustannusten aiheuttamasta ristiriidasta. Liiketoiminta odottaa vaatimukset täyttävää, nopeaa ja laadukasta palvelua, joka tehdään sekä kustannustehokkaasti että ketterästi. Tähän vain harva tietohallinto pystyy vastaamaan. Tietohallinto valittaa, että liiketoinnan vaatimukset on mahdoton täyttää. Toisaalta liiketoiminta ajattelee, että tietohallinto ei pysty täyttämään mitään vaatimuksiamme. Näin syntyykin näkymätön kuilu, jossa kumpikaan osapuoli ei ymmärrä tai arvosta toisiaan.
Tietohallinnon tärkeimpänä tehtävänä on varmistaa liiketoiminnan häiriötön toiminta. Liiketoiminnan ja tietohallinnon väliin syntynyttä näkymätöntä kuilua voidaan kaventaa. Miten?
Ratkaisuksi voidaan esittää sovellettua johtamis- ja viestintämallia, jossa tietohallintoa johdetaan kuten liiketoimintaa ja liiketoimintajohdolle viestitään ymmärrettävällä tavalla. Tietohallinnon johtamisessa ja viestinnässä sovelletaan parhaita käytäntöjä. Selkeä johtamismalli sekä avoin viestintä liiketoiminnan ja tietohallinnon välillä kaventaa näkymätöntä kuilua tai poistuaa sen kokonaan.
Menetelmäksi voidaan valita Tietohallintomalli työkaluineen. Tietohallintomallia soveltamalla voidaan liiketoimintajohdon ja tietohallinnon välinen näkymätön kuilu muuttaa leveäksi sillaksi. Molemmat tarvitsevat toisiaan tavoitteidensa saavuttamisessa. Liiketoiminta ei laajasti ajatellen ole mahdollista ilman tietohallinnon palveluita. Toisaalta tietohallintoakaan ei tarvita, jos ei ole liiketoimintaa, jolle palveluita tarjotaan.
Tavoitteeksi voidaan asettaa, että kaikki näyttää tietohallinnossa siltä miltä pitääkin. Läpinäkyvä, liiketoimintaa tukeva, kustannustehokas ja hyvin huollettu ”ICT-kone” tuottaa oikein käytettynä kilpailuedun, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.