Vanhassa ikivihreässä iskelmässä lauletaan: ”Kauas pilvet karkaavat, niin minäkin”. Iskelmäteksti ei onneksi tarkoita sitä Pilveä, joka tietotekniikassa on tällä hetkellä täyttä ”hypeä”. En minäkään Pilvien kanssa mihinkään karkaa, päinvastoin. Pilvipalvelut ovat tulleet jäädäkseen, vaikka kovin moni niitä vielä vierastaa.
Useimmat kyseenalaistavat Pilvipalveluiden tietoturvan sekä palvelun laadun. Jotkut jopa epäilevät, että palvelua ei ole lainkaan saatavana aurinkoisina päivinä. Eihän silloin yleensä ole pilviäkään näkyvissä. Kustannuksetkin arvioidaan kalliiksi.
Pilvipalveluiden tietoturvaa, palveluiden saatavuutta ja kustannuksia on vertailtava itse tai IT-kumppanin tuottamien ns. On-Premises –palveluiden tietoturvaan, palveluiden saatavuuteen ja kustannuksiin.
Tietoturvan osalta Pilvipalvelun tuottaja vastaa tyypillisesti seuraavista palveluista:
Pilvipalvelun tuottajilla on useimmissa tapauksissa ainakin ISO 27001 ja SAS70 sertifikaatit, jotka takaavat tietoturvallisuuden osalta perusasioiden olevan kunnossa.
Mikä on On-Premises-palveluiden turvallisuustilanne? Ainakaan julkisuudessa niitä ei olla paljoakaan kehuttu.
Palveluiden saatavuuden osalta Pilvipalvelun tuottaja vastaa ja valvoo:
Pilvipalveluiden tuottajat mainostavat mielellään palveluilleen 100 %:n käytettävyyttä. Harvat On-Premises-palveluiden tuottajat uskaltavat puhua 100 %:n käytettävyyksistä.
Kustannukset arvioidaan yleensä muuttuvana kuukausikustannuksena, johon sisältyy:
+ On-Premises – palvelun lisäys kustannuksiin.
On-Premises -palvelutuotannossa kustannusvertailuun on lisättävä em. kustannuksien lisäksi ainakin seuraavat kustannukset:
Pilvipalvelun kustannuksesta saa ainoastaan aavistuksen käyttämällä Pilvipalvelun tuottajien online-laskureita. Mikä on Pilvipalvelun hinta ja mitä laskurilla lasketulla hinnalla saa? Todellisuudessa Pilvipalvelun hinta ja sisältö saadaan selville vasta aidon kilpailutuksen kautta.
Kilpailutuksessa voidaan huomioida seuraavia kokonaisuuksia:
Kuinka monella on omassa konesalissaan käytössään miehitetty valvonta 24/7/ 365 päivää vuodessa varmistamassa palveluiden saatavuus ja reagoimassa poikkeamiin? Jos on, niin mitkä ovat sen kustannukset?
Maailman luokan Pilvipalvelun tuottajien valvontapalvelut seuraavat auringon kiertoa maapallolla. Ainahan jossain aurinko paistaa. Pilvipalveluiden toimintaa siis valvotaan globaalisti kehittyneillä valvontajärjestelmillä. Poikkeamiin tai toimintahäiriöihin reagoidaan. Lähes kaikki merkittävät palveluntuottajat tarjoavatkin täyttä 24/7/365 -valvontaa osana Pilvipalveluaan.
Pilvipalvelua voi ja kannattaa kilpailuttaa omaa On-Premises -palveluntuotantoa vastaan, jolloin saadaan myös käsitys omasta kustannustehokkuudesta. Mikäli kilpailutus tuottaa mahdollisuuden selkeään kustannussäästöön ja parannuksen palvelutasoon, niin On-Premises -palvelun siirtoa Pilvipalveluksi kannattaa harkita.
Useimmassa tapauksessa kustannuksien vertailu on haastavaa, koska On-Premises-palvelun kokonaiskustannuksen vertailuhinta on joko vaikea tai työläs laskea. Vertailuun vaikuttaa myös IT-palvelua tuottavaan henkilöstöön liittyvät näkökohdat, jotka eivät ole merkityksettömiä.
Pilvipalveluna tarjotaan suorituskyvyltään tehokkaita ja sisällöltään hyödyllisiä globaaleja palveluita. Pilvipalveluiden määrät ovat maailmalla jatkuvassa kasvussa. Trendi on voimakkaasti nouseva.
Pilven reunalta voidaankin todeta, että On-premises -palveluiden kysyntä on jo kääntynyt laskuun. Eli ”Kauas Pilvet karkaavat – On-Premises palveluilta”.
Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.