Liisa Korkiakoski
Dec 19, 2013

Mistä avaimet verkkokaupan onnistumiseen?

Mistä avaimet verkkokaupan onnistumiseen?

Verkko on tullut osaksi ihmisten jokapäiväistä elämää ja etenevässä määrin avannut mahdollisuuden ostaa tarvitsemamme tuotteet globaalisti mistä vain, milloin vain.

Tämän mahdollisuuden ovat kansainväliset ja kasvavassa määrin myös suomalaiset yritykset havainneet – kivijalkaputiikit hiljenevät ja verkkokauppa kasvaa. Kiinnostus verkkoliiketoimintaa kohtaan on suurta, monet siellä jo ovat, mutta mistä avaimet verkkokaupan onnistumiseen?

Verkkokauppa joulumarkkinoille –  onko se mahdollista?

Monet verkkokaupat tekevät vuoden parhaan myynnin joulusesongin aikana, minkä vuoksi verkkokaupan avaamisen ajoitus kannattaa miettiä etukäteen ja ennenkaikkea toimia ajoissa. Verkkokaupan avaamiseen liittyy paljon ratkaistavia asioita ennen kuin kauppasi aukeaa. Verkkokauppa on ainoastaan ”se asiakkaalle näkyvä osa”, mutta taustalla pyörivät monet liiketoiminnan eri osa-alueiden prosessit, jotka on pitänyt ratkaista verkkokauppa-liiketoimintaa tukevaksi. Toisaalta verkkokauppaa ei ole, ennen kuin olet sen näkyvänkin osan asiakasta varten rakentanut – eli mistä liikkeelle?

Onko yrityksesi johto sitoutunut hankkeeseen? Löytyykö yrityksestäsi selkeä omistajuus verkkoliiketoiminnalle? Onko Business case ja budjetti kokonaisuudelle tehty?  Kun yrityksen tahtotila on päätetty, on haasteena luotettavan verkkokaupan alustatoimittajan hankinta. Verkkokauppatoimittajia löytyy jo pelkästään Suomesta lukuisia, joten kilpailutus kannattaa. Huomioi hankintapäätöksessä toimittajan kokemus ja osaaminen (kuinka alustaratkaisu tukee tarpeitasi, kuinka pitkään toimittaja on toiminut alalla, referenssit ja suosittelijat, integraatio-osaaminen, alustan tuki kasvuun ja kansainvälistymiseen, jne.). Muista myös miettiä, onko yrityksesi kiinnostava toimittajan silmissä – tällä voi olla ratkaiseva merkitys projektin onnistumisessa. Kilpailutuksen avulla yleensä myös säästät verkkokauppaprojektin kehityskustannuksissa.

Ensimmäinen tilaus tuli – mitä nyt tehdään?

Verkkokaupan taustaprosessit kulkevat läpi liiketoiminnan eri osa-alueiden kuten myynnin ja markkinoinnin, tuotetiedon hallinnan, asiakaspalvelun, tilausten hallinnan, logistiikan ja maksamisen sekä taloushallinnon. Kun verkkokaupan toiminta ja tilausten kulku on mietitty läpi kaikkien prosessien jo verkkokaupan rakennusvaiheessa, ei sormi mene suuhun, kun ensimmäinen tilaus kauppaasi tulee. Koeponnistus pilotin avulla prosessien toimivuudesta on hyvin suositeltavaa ennen verkkokaupan laajempien lanseeraus- ja markkinointitoimenpiteiden aloittamista. Muistathan huomioida myös poikkeustilanteet kuten asiakaspalautusten ja reklamaatioiden hallinnan.

Miksi tilauksia ei tule?

Ensimmäisen tilauksen jälkeen kauppasi hiljenee, missä vika? Saathan analytiikkasovellusten avulla ajantasaista tietoa verkkokauppasi asiakkaiden liikkeistä? Tukeehan verkkokauppasovellus mahdollisimman hyvin spontaania hakukonenäkyvyyttä (siis sitä, kuinka korkealla näyt esim. Googlen hakutuloksissa, kun joku sieltä tuotettasi etsii)? Oletko muistanut markkinoida kauppaasi?

On siis tärkeä ymmärtää, että kun verkkokauppasi aukeaa, työ käytännössä vasta alkaa.  Verkkokauppaa pitää markkinoida (muista tämä jo budjettivaiheessa), jotta asiakkaat löytävät sinne tiensä. Sen tietoja pitää päivittää, sinne pitää luoda kampanjoita, lähettää uutiskirjeitä, muistaa mainostaa ja tiedottaa olemassa olevaa asiakaskuntaa, tuoda uusia tuotteita ja palveluita, jne. Kuin siis mitä tahansa muutakin myyntikanavaa, tuotetta tai palvelua, mutta verkon tukemin keinoin.

Olethan arvioinut verkkokauppasi kasvun realistiseksi? Tilausmäärät voivat olla alkuun hyvinkin maltillisia ja kasvu hitaampaa kuin oletit (montako tilausta ajattelit tulevan ensimmäisten kuukausien aikana). Lisäksi markkinoinnin kustannukset myyntitavoitteisiin nähden tulee budjetoida riittäviksi sekä selvittää, onko markkinointitoimenpiteet kohdistettu oikein.

Verkko tukee uusia tapoja toimia ja tämä koskee koko verkkoliiketoimintaa sekä verkkokaupan markkinointia – keinot, jolla pystyt vaikuttamaan kauppasi toimintaan ja markkinointiin sekä muuttamaan sitä, ovat kirjaimellisesti vain klikkauksen päässä.

Yksi toimii yhdellä, toinen toisella

Verkkokauppa-asiakas on tottunut valinnan vaihtoehtoihin ja niitä kannattaa myös tarjota. Maksutapojen ja toimitustapojen suuri määrä nostaa tutkitusti myyntiä – yksi toimii yhdellä, toinen toisella. Onko kauppasi toimintatavat riittävän joustavat ja onko siellä helppoa tehdä ostoksia? Onko asiakaspalvelu kunnossa? Asiakas toivoo pääsevänsä chattaamaan helposti oikean asiakaspalveluhenkilön kanssa tai halutessaan ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse. Ja ennenkaikkea – kuinka nopeasti pystyt toimimaan tilausten toimitusajan osalta? Mitä nopeampi toimitus, sitä tyytyväisempi asiakas.

Vierivä kivi ei sammaloidu

Hyvä verkkokauppa elää jatkuvassa muutoksessa. Se säilyy kiinnostavana asiakkaalle, jotta hän palaa sinne uudestaan ja uudestaan. Se kehittää toimintatapojaan ja löytää uusia kanavia tavoittaa uusia asiakkuuksia. Tarvittaessa se kasvaa kohti kansainvälistymistä tai laajenee yhä uusille kieli- ja toimitusalueille busineksesi mukana. Se tukee kivijalkamyyntiä ja tarjoaa responsiivisen vaihtoehdon löytää tuotteesi myös mobiililaitteiden kautta. Siitä kasvaa liiketoimintasi tuki ja mahdollisesti se uusi kivijalka toimintaasi, mikä tällä kertaa tapahtuu verkossa.

Miten ihmeessä osaan kaiken?

Verkkoliiketoiminnan aloittaminen vaatii huimasti osaamista ja usein vielä sen kaltaista osaamista, jota yrityksessä ei entuudestaan ole. Tämän vuoksi kannattaa miettiä, mistä osaamista saisi – haluammeko rekrytoida asiantuntijoita, palkata uuden verkkokauppiaan tai mitä osaamista meiltä löytyy entuudestaan. Mitä kannattaa hankkia ulkoistettuna palveluna? Kaikkea ei edes kannata yrittää tehdä itse, mitä ne osa-alueet yrityksessäsi ovat. Ovatko ne verkkomarkkinoinnin onnistumisen yksityiskohtaiset kikat ja keinot, verkkokauppaprojektin onnistunut johtaminen ja asiantuntemus vai jokin muu? Hanki ympärillesi luotettava kumppanien verkosto, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi ja jolta voit pyytää apua tarpeen tullen.

Ota yhteyttä Bisnesteknologiamalli PDF

Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.