Resepti uusien konseptien kehittämiseksi
Tietohallintomallin mukaan konseptien kehittäminen on ICT:n vastine liiketoiminnan kehittämiselle. Mallin mukaan konseptien kehittämisen puutteellisuus johtaa huonoihin ja osaoptimoituihin hankintoihin. Huonojen hankintapäätöksiä on vaikeata korjata myöhemmin.
Konseptien kehittäminen on siis hyvin tärkeätä. Tietohallintomalli ei kuitenkaan kerro tarkemmin, mitä konseptit ovat ja miten niitä voisi järjestelmällisesti ja kurinalaisesti kehittää. Malli tyytyy vain viittaamaan verkkokauppaan uutena ja liiketoimintaa syvällisesti muuttaneena konseptina.
Jotta voisimme kehittää konsepteja – joko nykyisiä paremmin liiketoimintaa palveleviksi tai aivan uusia – meidän on ensin määriteltävä käsite ’konsepti’ tarkemmin. MIT:ssä järjestelmäarkkitehtuuria opettavan professori Ed Crawleyn mukaan ”concept is a mapping from function to form”. Suomeksi tämän voidaan tulkita tarkoittavan järjestelmän toiminnallisuuksien jakamista järjestelmän eri osille. Konseptien kehittämiseksi meidän on siis tunnettava järjestelmän osat ja toiminnot ja niiden väliset suhteet.
Kun tunnemme järjestelmän osat ja toiminnot, voimme kehittää uusia konsepteja ainakin seuraavin helpoin keinoin.
Muitakin tapoja kehittää uusia konsepteja on olemassa. Tärkeintä on huomata, että uusien konseptien kehittäminen ei vaadi erityistä luovuutta. Kun ymmärrämme ja tunnemme nykyiset järjestelmämme hyvin, uusien konseptien kehittäminen vaatii vain järjestelmällisyyttä ja aikaa ja hyvää teknologioiden tuntemista.
Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.