Mikael Junger
Jul 29, 2013

Tietotyö on läsnätyötä

Suomen Microsoftin toimitusjohtaja Ari Rahkonen on lanseerannut keskusteluun termin “läsnätyö” kuvaamaan, mistä tietotyössä parhaimmillaan pitäisi olla kysymys.

Perinteisestihän tietotyötä tehdään samalla logiikalla kuin teollista työtä viime vuosisadalla.

Näin ei tarvitse eikä kannata olla. Tietotyössä(kin) olennaista on tavoitteiden saavuttaminen, ei se, missä ollaan tai mitä byrokraattisia rutiineja suoritetaan.

Jos haluan tehdä työtä sunnuntaina ja käydä elokuvissa maanantaina päivällä, miksi en voisi tehdä niin? Jos perkaan sähköposteja viikonloppuna, miksi en voisi olla lasteni kanssa keskiviikon?

Miksi istuisin ruuhkassa ehtiäkseni töihin yhdeksäksi? Miksi tuhlata aikaa siirtymällä kokouksiin, jotka voi pitää verkossa tai miksi pitää kokouksia, joista noin 70 prosenttia lienee turhia?

Mihin printattua A4:sta tänä päivänä enää tarvitsee? Kuinka järjetön onkaan koko sähköpostiperinne, siis viestien kylväminen sinne jonnekin kuormittamaan muiden työntekoa?

Kaikki tämä voidaan hoitaa ja suunnitella aivan uudella tavalla.

Suomen Microsoft on näin tehnyt ja tulokset olivat vakuuttavia. Jo valmiiksi huipputehokas organisaatio on saavuttanut merkittävän hyppäyksen työtyytyväisyydessä samalla, kun kustannukset ovat laskeneet merkittävästi.

Suomen Puolustusvoimat taas muutti koko toimintakulttuurinsa yhdellä yksinkertaisella säännöllä: alle neljän tunnin kokoukset hoidetaan verkossa.

Kaikessa uudistamisessa on olennaista, että tilaratkaisu, tekniset välineet ja johtamiskulttuuri valjastetaan kaikki edistämään vapaampaa ja tuloshakuisempaa tapaa tehdä työtä. Yksi malli siitä, miten tämä käytännössä tehdään, löytyy netistä.

On kutkuttavaa ajatella, minkälaisen hyppäyksen Suomi ottaisi kilpailukyvyssään, jos nämä parhaat käytännöt leviäisivät kaikkialle.

CIO:t ovat tässä ratkaisevassa asemassa. Viekää toimitusjohtajanne, talousjohtajanne ja henkilöstöhallinnon johto tutustumaan työpaikkaan, jossa uuteen tapaan toimia on tartuttu.

Voin vakuuttaa, että muutos onnistuu helpommin, kun kaikilla osapuolilla, henkilöstö tietysti mukaan lukien, on mielessään konkreettinen kuva siitä, mihin pitäisi pyrkiä.

 

(Kirjoittaja on ICT Standard Forum bloggaaja, kirjoitus on julkaistu aikaisemmin CIO.fi-sivulla)

Ota yhteyttä Bisnesteknologiamalli PDF

Haluatko tietää lisää Bisnesteknologiamallista ja sen soveltamisesta käytännössä? Ota yhteyttä.